måndag 6 augusti 2012

Gissa ålder...

Laddade ner en trevlig liten app som heter Gissa ålder på Appland till min smartphone. Appen finns även i Google Play-butiken och kan laddas ner helt gratis. Man tar en bild på någon med sin mobilkamera och så räknar programmet med hjälp av avancerade logaritmer ut personens ålder. Ett roligt sätt att använda appen på skulle kunna vara att ta bilder på så kallade "ensamkommande flyktingbarn". Kan vara intressant att veta hur mycket deras verkliga ålder skiljer sig från den ålder som dom uppgivit för myndigheterna. Provade appen på mig själv och blev positivt överraskad. Vid första försöket gissade den helt rätt. Men ett enda prov räcker inte för att övertyga mig, så jag tog ytterligare några bilder. Programmet missade aldrig med mer än högst tre år. Appen uppger även bildobjektens kön. Den gissade rätt på mitt kön samtliga gånger. För att verkligen hårdtesta programmet i detta avseende laddade jag ner bilder på kända thailändska "ladyboys", popartister, skådespelare, skönhetsmissar m.m. Och här gick programmet bet. Appen kunde inte räkna ut att dessa personer i själva verket är snubbar. Den gissade fel i nio fall av tio. Antingen var personerna på bilderna äkta kvinnor som bara låtsas att dom är ladyboys, eller så var uppgiften alltför övermäktig för denna i övrigt alldeles utmärkta app. På mig funkade appen utmärkt.

Vem kan ana att personerna på bilderna nedan i själva verket är snubbar? Visst ser dom ut som väldigt feminina och vackra kvinnor? Visst får man lust att stoppa in handen innanför trosan? Risken är dock överhängande att man kommer att få en överraskning av det inte helt angenäma slaget.









0 kommentarer:

Skicka en kommentar