onsdag 8 augusti 2012

Jag testar att spela Bullet Run...

Idag har jag provspelat Bullet Run. Det är ett nytt spel som bara funnits i en vecka eller någonting. Spelet utspelas i en nära framtid där den senaste flugan är brutala TV-shower där folk skjuter ihjäl varandra live mitt framför kamerorna. Dom fallna krigarna återupplivas och lappas ihop med hjälp av avancerad högteknologi, så att dom kan bege sig ut på slagfältet igen för att försöka vinna ära och berömmelse. Spelet använder sig av den senaste Unreal 3 grafikmotorn och grafiken i spelet är bra, utan att glänsa. Spelet blir dock ganska repetitivt och tråkigt efter ett tag. Matcherna är olidligt långa, upp till 20 minuter. Kommentatorerna som refererar matchen blir snabbt ett irritationsmoment. Dom säger samma saker hela tiden. Variationen i spelet är dålig. Det finns bara två game modes att välja mellan, Team Death Match och Dominion. TDM går helt enkelt ut på att döda så många ur motståndarlaget som möjligt inom en viss angiven tid och i Dominion ska man erövra vissa nyckelpunkter i spelet. Variationsmöjligheterna när det gäller att skapa sin egen spelarkaraktär är också väldigt begränsade. I alla fall om man är nybörjare och inte är beredd att hosta upp plånboken. Själva spelet är gratis att ladda ner och spela, men om man vill utmärka sig i spelet och komma någon vart får man snällt betala. Spelarbalansen i spelet är inte heller bra. Nybörjare får ofta möta mer rutinerade motståndare med bättre vapen. Man får vara beredd att dö ofta som nybörjare. Jag dog själv påfallande ofta när jag provade spelet, trots att jag är van att spela liknande spel. Jag ger spelet 5,8 av tio. Det är väl inte särskilt rättvist att döma ut ett spel efter att bara ha provat det några gånger, men det här spelet har inte riktigt det som krävs för att jag ska vilja spela vidare. Utan förbättringar vad gäller variation och spelarbalans så kommer Bullet Run att bli en sömnig parentes i spelhistorien. Om spelskaparna vill att folk ska betala extra för vissa grejer så borde dom ansträngt sig lite och gjort spelet mer kul och intressant att spela. Men nu skjuter dom sig själva i foten.

Har gjort en spelvideo där jag spelar Bullet Run och kommenterar. Har även lagt in lite text här och var. Precis som i min förra spelvideo så är ljudet inte alltid helt i synk med det som händer på skärmen. Men detta beror inte främst på tekniska problem den här gången, utan för att speltempot är så högt att man inte riktigt hänger med att kommentera alla gånger.





Nedan trailern till Bullet Run.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar