torsdag 6 september 2012

Att åka stadsbuss är farligare än att åka personbil...

Enligt en ny studie från tekniska högskolan i Lund så är det farligare att åka buss än bil i stadstrafik. – Det blir inte någon säkerhetsvinst om man väljer bussen istället för bilen, säger trafikforskaren Anders Wretstrand till Ekot. Studien har genomförts på fyra skånska akutsjukhus, men forskarna tror att resultaten gäller även för övriga Sverige. Under fyra år har forskarna räknat till att 1600 bussresenärer skadades. -Det är många lindriga skador, men förvånansvärt många allvarliga och måttliga skador också, säger Anders Wretstrand till radio Ekot.

Källa: Aftonbladet.

Jag har åkt en del buss i mina dar och är inte särskilt förvånad. Problemet har förvärrats på senare år eftersom var och varannan busschaufför numera är svartskalle. Dom kör som idioter. Den värsta incidenten jag var med om var när en gammal tant på 80+ år steg på bussen med sin rullator. Innan tanten hade hunnit sätta sig till rätta så gasade blattesvinet på utav bara fan och rivstartade bussen så att tanten föll handlöst ner i knät på mig. Kärringen hade tur. Det hade kunnat sluta riktigt illa med brutna ben och allt. Jag och många andra upprörda passagerare skrek åt svartingen, men han brydde sig inte. Egentligen borde man gått fram och slagit honom på käften. Det hände ofta att blattechaufförer gasade eller tvärbromsade så hårt att passagerarna flög omkring i bussen. Blattar är som stora, egoistiska barn som bara bryr sig om sig själva och inte tar någon hänsyn. Måste bero på deras primitiva och outvecklade blattehjärnor.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Där jag bor i Sigtuna har vi tidigare haft 3 st sk "orgeltrampare"
DVS medeltidsidioter som tror att de spar bensin genom att gasa halva tiden
Det enda det gav passagerarna var möjligtvis nackont
Som tur är så har SL fattat att det inte går att ha sådana
Så dom har anställt orangutanger som sköter sig mkt bra
Nej nu ljög jag igen orangutanger kan ju inte köra buss
Det kan bara civiliserade människor

MVH aos

Skicka en kommentar