söndag 7 oktober 2012

Djävulsgryta...


Bilden ovan är från igår när jag bjöd morfar och plastmormor på lite hemlagad mat. Djävulsgryta var det på menyn. Första gången någonsin som jag tillagade denna rätt. Receptet hittade jag på internet. Mina matgäster var väldigt nöjda med min matlagning. Det var mycket uppskattat. Själv tycker jag att grytan var helt OK, men saknade lite sting. Måste nog bättra på receptet lite grann. Får experimentera lite grann här hemma med tabasco, cayennepeppar, jalapenos, diverse kryddstarka barbecuesåser m.m. Sedan ska jag döpa rätten till Mikas djävulsgryta. Vill ni prova att laga den här rätten själva, så får ni receptet här. Receptet finns även på min receptsida i den här bloggen. 

Ingredienser, gryta

600 g grytbitar av nöt
1 st hackad gul lök
4 st vitlöksklyftor, rivna
1 liter hönsbuljong
800 g krossade tomater
100 g kikärter, färdigkokta
500 g potatis
1 dl rapsolja
chilipulver
svartpeppar
salt

Ingredienser, vitlökscreme

Saften från 1 citron
3 dl lätt crème fraiche 15 %
1 st vitlöksklyfta, riven

Gör så här:

Blanda köttet med lite chilipulver och salt. Bryn därefter köttet och löken i rapsoljan. Själv använder jag en färdig blandning som innehåller både smör och rapsolja som finns att köpa i vilken vanlig livsmedelsaffär som helst. Brukar inte steka köttet helt, utan bara bryna det lite lätt så att det fortfarande är rosa inuti. Häll i buljongen och dom krossade tomaterna. Låt därefter köttet sjuda under lock tills det blir mört (tar cirka två timmar). Lägg i potatisen och koka ihop tills allt är klart. Lägg i ärterna och blanda ner i grytan. Smaka av med salt, peppar och chilipulver.

Vitlökscrème

Blanda ihop alla ingredienserna till vitlökscrèmen. Servera gärna med nybakat fullkornsbröd. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar