måndag 1 oktober 2012

Project Blackout...

Har provat ett nytt gratis FPS-spel som heter Project Blackout. Nytt och nytt. Spelet har funnits sedan 2008. Men det är nytt för mig. Jag är en stor anhängare av spel som är gratis att spela. I det fiktiva landet Koroga är det dom stora och mäktiga företagen som har makten. Regeringen har i praktiken ingenting att säga till om. Företagen har tillsammans satt upp en elitarmé som ska slå ner allt motstånd mot deras välde. Folk som är missnöjda med denna ordning har i sin tur bildat en väpnad gerilla som slåss mot makten. Det är hela storyn i Project Blackout. Spelet är som vilket annat FPS som helst. Det saknar originalitet, men det är å andra sidan lätt att sätta sig in i spelet. Det är inga konstigheter. Menyerna är enkla och lätthanterliga.  När jag först testade spelet tyckte jag att grafiken var skräp och att spelet var dåligt. Att spelet kraschade hela tiden i början så att jag spelade alldeles för mig själv i "ghost town" höjde inte direkt spelbetyget. Men jag gav spelet en andra chans, och det visade sig vara ett bra val. Grafiken vinner inga priser, men dom många banorna var omväxlande och roliga. Om man är beredd att lägga en slant kan man köpa bättre och roligare vapen, men gratisvapnen duger åt mig. Klarar mig bra ändå. Det finns flera olika spellägen i Project Blackout.

  1. Death Match går ut på att det ena laget ska döda så många ur motståndarlaget som möjligt. Det lag som först har dödat ett bestämt antal fiender, eller som har fått flest kills när tiden har gått ut, vinner. Varje gång man dör får man börja om på nytt efter några sekunder.  
  2. Demolition - Ena laget ska placera ut en sprängladdning på ett visst ställe, och det andra laget ska försöka hindra dom att uppnå sitt mål, antingen genom att eliminera alla fiender i motståndarlaget eller genom att desarmera bomben innan den detonerar. Om man dör får man vänta tills nästa omgång börjar. 
  3. Search and Destroy går ut på att man ska eliminera motståndarlaget. En omgång tar slut när alla i det ena laget har dött. Det lag som vunnit flest omgångar vinner hela spelet. Om en spelare dör får han vänta till nästa omgång innan han kan delta i spelet igen.
  4. Sabotage. Ena laget ska försvara sitt objektiv, samtidigt som dom ska förstöra motståndarnas objektiv. Det kan vara en stridshelikopter eller liknande som man ska skjuta ner. Varje gång en spelare dör, får denne börja på nytt igen efter några få sekunder.
  5. AI Challenge. En eller flera spelare spelar mot datorn. Att rekommendera för nybörjare. 
Project Blackout är ett gammalt spel med medelmåttig grafik. Banorna är dock många, roliga och utmanande. Det här spelet är hyfsat kul att spela, och har man som jag spelat gamla klassiker som Doom har man överseende om grafiken inte är helt top notch. En annan fördel är att spelet tar väldigt lite plats på hårddisken och fungerar fint även på lite äldre datorer. Jag ger Project Blackout 7 av 10. Nedan den officiella trailern till spelet samt en video där jag provspelar spelet. Vårt lag lyckades vinna till slut, trots en inte alltför lyckad insats från min sida.





0 kommentarer:

Skicka en kommentar