söndag 4 november 2012

Skyfall (2012)...

I år är det 50 år sedan den brittiske agenten James Bond dök upp för första gången på biograferna. Och sedan dess har det bara fortsatt. James Bond är den mest seglivade filmkaraktären i filmhistorien. Skyfall är det allra senaste tillskottet i en lång filmtradition. Personligen tycker jag att Skyfall är något för lång och lite seg, men dom relativt få actionscener som trots allt finns där är tillräckligt bra och spektakulära för att inte filmen ska bli till ett sömnpiller. Den här filmen frossar inte i teknologiska excesser, som så många av dess föregångare. Bond är enkelt utrustad med radio och pistol. Den här filmen är mer "back-to-basics", vilket jag uppskattar. Skådespelarna är utmärkta. Daniel Craig är bra som Bond. Filmens behållning är dock skurken Silva som spelas mästerligt av spanske Javier Bardem. I Skyfall är han i storform och härligt psykad i bollen. Judi Dench gör en bra roll som Bonds chef M. Övriga skådisar gör också det dom ska. Skrattade åt unge, nördige "Q". Han såg ut som värsta tönten. Det sexuella är nedtonat i Skyfall, vilket är bra. Det behöver inte hånglas i parti och minut i varenda film. Det var även roligt att få se James Bonds barndomshem i Skottland. Skyfall är en väldigt vacker film med härliga miljöer och scenerier. Sammanfattningsvis är Skyfall en helt OK film som skulle varit bättre om man kortat ned den något. Den saknar lite tempo. Skyfall får en stabil trea av fem av mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg den också igår och håller väl med i stort sett. Jag uppskattar dessutom att dom har lagt "världen går under temat, och nu ska jag visa dig Bond hur vi gör", och sen sprängs en gigantisk bas i luften när det är 10 minuter kvar av filmen. SÅ har alla tidigare bond filmer, men dom har tonat ner det där och gjort det mer "regular terrorism" istället

Kim sa...

Samlar själv på bondfilmer, saknar ett par stycken i samlingen. Har dock inte sett Skyfall ännu, men det får bli så inom kort! Kul med en recension på denna blogg :)

I övrigt så testade jag på Project Blackout som du skrev om i ett tidigare blogginlägg. Det var faktiskt riktigt okej för att vara ett gratisspel!

Skicka en kommentar