söndag 24 februari 2013

Söndagkväll och jobbångest...

Jag uppdaterar inte den här bloggen lika flitigt som förr. Mitt arbete är en tidstjuv som dränerar mig på livskraft och energi och den fritid som blir över ägnar jag helst åt datorspelande. Min kanske enda riktiga passion i livet. Arbete må vara bra för ekonomin, men frågan är om det är särskilt bra för själen. När jag var yngre hade jag många visioner om hur framtiden skulle bli. Jag drömde om ett samhälle där robotar och maskiner skötte så gott som allt arbete, och där människor hade gott om fritid till att bara vara och njuta av livet. Men så har det inte blivit. Vi arbetar precis lika mycket som förr, trots alla tidsbesparande teknologiska nymodigheter. Vi har bara blivit effektivare slavar, det är allt. Skribenten Fredrik Virtanen skriver om det här i en krönika i Aftonbladet. En av dom få läsvärda texter som jag någonsin läst i den skitblaskan. Den som säger att han/hon gillar att arbeta är antingen en lögnare eller idiot. Jag läste någonstans för länge sedan att endast 20 procent av jordens befolkning behöver arbeta för att världsekonomin ska gå runt. Resten kan ägna sig åt att slappa. Men detta skulle Makten aldrig gå med på. En befolkning med för mycket fritid är en farlig befolkning. Våra undersysselsatta, stenkastande och bilbrännande blattar ute i förorterna är ett levande bevis för detta. Dessutom skulle många av dom stackare som tvingas jobba bli väldigt sura om dom var tvungna att försörja en massa icke-arbetande människor, alternativt känna sig omotiverade att utföra något. Våra makthavare vill ha en befolkning som är så trötta efter att ha slavat hela dagen att dom somnar hemma i TV-sofforna. En sådan befolkning har inte energi att utmana Makten och ifrågasätta saker och ting. Så vi kommer nog tyvärr att tvingas fortsätta slava även i framtiden.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar