torsdag 21 mars 2013

Läsk dödar 180.000 människor varje år...

Enligt en ny undersökning som presenterades vid en konferens arrangerad av American Heart Association kan 180.000 dödsfall världen över kopplas till en alltför hög konsumtion av sötade läskedrycker. En överdriven konsumtion av läsk leder till övervikt som i sin tur kan leda till hjärtproblem, diabetes och cancer. (Källor: DN, Time)

Jag är inte förvånad. Själv undviker jag läsk som pesten. Bara en massa socker, kemikalier och färgämnen utan något som helst näringsinnehåll. Överhuvudtaget undviker jag söta drycker som saft, juice, smoothies och dylikt. Jag föredrar att äta hela frukter om jag vill ha något sött. Jag dricker bara vatten, kaffe, te och lite mjölk till gröten eller flingorna till vardags. Kaffe och te innehåller nyttiga antioxidanter som är bra för kroppen. Alkohol är också något man bör vara väldigt måttlig med, eftersom den innehåller mycket kalorier. Sprit undviker jag helt. Vin och öl kan jag dricka ibland. Dessa drycker har en lägre alkoholhalt och innehåller mer näring. Särskilt öl dricker jag mycket hellre än läsk, eftersom öl är en ren naturprodukt till skillnad från läsk som bara innehåller en massa konstgjorda tillsatser förutom vatten. Öl smakar dessutom bättre. Man bör absolut tänka på vad man dricker. Det är meningslöst att äta nyttigt om man sedan dricker sig fet.      

0 kommentarer:

Skicka en kommentar