måndag 1 april 2013

Aliens - They Live...

Nu är det inte mycket kvar av påsken. Snart börjar det dagliga knegandet igen. För att trösta mig själv har jag precis sett en gammal klassiker, They Live från 1988 i regi av John Carpenter. Filmen handlar om en alldaglig snubbe som hittar ett par märkliga solglasögon med vars hjälp han ser världen i ett helt annat ljus. Han upptäcker att världen styrs av elaka utomjordingar som använder sig av subliminal, dold propaganda för att hålla Jordens invånare i schack. Efter detta chockartade uppvaknande bestämmer han sig för att kämpa mot utomjordingarna till varje pris. Han ansluter sig till en liten, hemlig motståndsrörelse bestående av likasinnade individer.

Filmen är lite sub-standard med dagens mått mätt. Inga storslagna specialeffekter, men jag gillar den ändå. Den sågar dagens konsumtionssamhälle längs med fotknölarna. Jag noterar att det måste ha varit den här filmen som fungerat som inspiration till en av spelhistoriens coolaste spelkaraktärer, Duke Nukem. Man känner igen solglasögonen och klassiska kommentarer som "It's time to kick ass and chew bubble gum, and I'm all out of gum". Jag önskar att jag själv hade haft ett par liknande, avslöjande glasögon som hjälten i filmen. Jag är övertygad om att vi har utomjordingar som vandrar bland oss och manipulerar och styr oss i hemlighet, hur tokigt det än kan låta. I They Live har många inflytelserika människor anslutit sig till utomjordingarna i hopp om att öka sin personliga rikedom. En av dom säger i filmen att det inte finns några länder eller några "goda grabbar" längre. Utomjordingarna äger hela planeten och gör vad dom vill med den, och det enda man kan göra är att gilla läget och spela med, i hopp om att få lite av smulorna från deras bord. Och visst är det så världen av idag ser ut. Länder och nationsgränser luckras upp allt mer, och all makt och alla resurser koncentreras allt mer till en liten Elit som gör vad dom själva behagar. Och denna elit är inte särskilt förtjust i öppenhet och insyn, utan föredrar att agera i det fördolda, även om deras avsikter naturligtvis blir allt mer uppenbara ju närmare dom kommer sitt mål. Denna brist på transparens tolkar jag som att Makten är rädd för Folket och den stora massan. Och det är nog det bästa sättet att bekämpa den folkfientliga Eliten. Man spräcker hål i deras omsorgsfullt framställda bubbla och släpar fram dom i ljuset. Då kommer dom att spricka som vampyrer i solen när dom träffas av Sanningens ljus.




0 kommentarer:

Skicka en kommentar