lördag 11 maj 2013

Star Trek: Into Darkness (2013)...

Jag var inte särskilt imponerad över den förra Star Trek-filmen från 2009, så jag hade inga stora förväntningar angående den här nya filmen. Men den var faktiskt betydligt bättre än jag trodde den skulle vara. Hade hellre velat se den i 2D, dock. Fattar inte varför filmbolagen envisas med att släppa filmer i 3D. Visst kan man med 3D-formatet skapa en hel del läckra visuella effekter, men själv vill jag se på film utan att behöva ha ett par fula 3D-brillor på skallen. Bortsett från denna mindre irritation så bjuder Star Trek: Into Darkness biobesökaren på en fartfylld och händelserik upplevelse. Filmen handlar om jakten på en ond terrorist med det intetsägande namnet John Harrison. Dock får man under filmens gång reda på terroristens bakgrund och dennes verkliga identitet. Skådespelarna i filmen är väl valda och ingjuter liv i Star Trek-karaktärerna. Men det är inte dom enskilda rollprestationerna som imponerar, utan snarare samspelet mellan dom olika karaktärerna på USS Enterprise. Man får verkligen känslan av att besättningen är som en enda stor familj där alla är beroende av varandra för att kunna överleva. Och precis som i en riktig familj så uppstår det meningsskiljaktigheter och gräl ibland, men besättningen på USS Enterprise har en förmåga att överbrygga motsättningarna och dra åt samma håll i slutänden. Filmen väcker också en del moraliska frågor. Är det rätt att alltid lyda order? Är det rätt att ge efter för primitiva hämndinstinkter och avrätta en person utan någon som helst rättegång, helt i strid mot alla lagar? Jag har tidigare varit lite tveksam till den "nye" kapten Kirk. En före detta värsting och slagskämpe är kanske inte den man vill se som befälhavare på ett avancerat rymdskepp. Men Kirk har en förmåga att tänka utanför lådan, en förmåga som jag uppskattar och som kan vara nog så viktig ibland. Jag vet inte riktigt om jag ska ge filmen en stark trea eller en fyra. Jag väljer att ge den 3,5 av 5. Den är helt klart sevärd och väl värd ett biobesök.

Dr Carol Marcus(Alice Eve), vetenskapsofficer på USS Enterprise, går inte av för hackor, he he... henne skulle man definitivt inte sparka ut ur sängen. 



0 kommentarer:

Skicka en kommentar