fredag 14 juni 2013

Can you say kangaroo..?

Sedan några dagar tillbaka pågår en internationell matmarknad på Stora Torget i Borås, där man kan njuta av diverse delikatesser från olika länder. I ett av marknadsstånden säljer man hamburgare gjorda av kängurukött från Australien. Jag hade aldrig smakat kängurukött förut så jag bestämde mig för att provsmaka. Hutlöst dyra burgare, måste jag säga. 80 kronor per styck. Kängurukött har en kraftig viltsmak som skiljer sig markant från det kommersiellt producerade köttet som vi är vana vid. Ärligt talat tyckte jag inte om smaken i början, men efter ett par tuggor vande man sig och det var faktiskt rätt OK. Kängurukött ska tydligen vara väldigt nyttigt och innehåller väldigt mycket proteiner och väldigt lite fett. Åt även en hamburgare gjord på krokodilkött. Krokodilköttet var segare och torrare och smakade inte lika bra som känguruköttet. Jag har läst någonstans att krokodilkött smakar som kyckling, men det håller jag inte med om. Krokodilköttet har en skarpare och mindre angenäm smak.

Den internationella matmarknaden har öppet fram till imorgon, lördag klo 10-16.

Nedan en bild där jag håller en hamburgare med kängurukött i handen.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar