söndag 29 december 2013

The Hobbit - The Desolation of Smaug...

Den andra Hobbit-filmen, Smaugs ödemark, tar vid där den förra filmen slutade. Hobbiten Bilbo Bagger har slagit följe med tretton tappra dvärgar för att hjälpa dom att återta deras gamla förlorade hemland Erebor från en ond drake som sitter på en enorm guldskatt som skulle kunna betala hela Sveriges statsskuld många gånger om. Lyckligtvis fanns det tillräckligt många platser kvar i salongen så att jag kunde se den i 2D. Har aldrig varit särskilt förtjust i 3D-formatet. Att behöva sitta med ett par fula 3D-brillor på skallen en biokväll är inte riktigt min kopp te. Så, var denna film värd dom 125 kronorna som jag betalade för att se den? Svaret är tveklöst ja. Förutom mängder av härligt orch-slaktande och spektakulär action bjuder filmen även på väldigt vackra, fantasifulla miljöer som får en att tappa hakan. Det är väldigt välgjort. Den vackra kvinnliga alven Tauriel (Evangeline Lilly) tillför välbehövlig kvinnlig fägring till Tolkiens mansdominerade fantasy-värld. Övriga skådespelarinsatser är också väl godkända. Brittiske skådespelaren Stephen Fry som spelar Sjöstadens herre i filmen är bra i rollen som girigt överklassäckel. Trots att den andra delen i Hobbit-trilogin är hela 2 timmar och 41 minuter lång så känns det ändå inte som att filmen är för lång. Det enda jag inte gillar riktigt med den här filmen är att den slutar "mitt i". Cliffhangers är väl OK i TV-serier där man får vänta max en vecka till nästa avsnitt, men passar inte riktigt i mitt tycke i en film vars uppföljare dyker upp på biograferna först om ett år. Oavsett, så är Hobbit del 2 : Smaugs ödemark väl värd att se och får 4 av 5 i betyg av mig. Inte riktigt lika bra story och samma tempo som i Sagan om Ringen-filmerna, men ändå väldigt bra.

    

0 kommentarer:

Skicka en kommentar