fredag 12 december 2014

Edge of Tomorrow (2014)...



Filmen Edge of Tomorrow utspelas i en nära framtid där Jorden för femtusentrehundratrettioelfte gången återigen blivit invaderad av elaka utomjordingar som vill erövra världen. William Cage (Tom Cruise) är en officer utan stridserfarenhet som utan pardon kastas in i stridens hetta och resultatet blir förstås därefter. Han avlider inom loppet av fem minuter. Här kunde historien ha slutat, men det visar sig att Cage fastnat i en tidsloop och varje gång han dör tvingas han återuppleva sin sista dag i livet om och om igen. Med tiden lär han sig av sina misstag och samlar på sig erfarenheter som gör att han överlever allt längre för varje gång. Ungefär som en TV-spelare som spelar samma spel hela tiden. Han stöter på den kvinnliga elitsoldaten Rita Vrataski (Emily Blunt) som lyckas övertyga honom att hans speciella 'gåva' är mänsklighetens bästa vapen i kampen mot utomjordingarna.

Jag måste nog tyvärr medge att den här filmen inte var riktigt i min smak. Storyn var lite väl skruvad för mitt tycke. Att huvudkaraktären utan någon större förklaring tvingas delta i en D-dagsliknande storoffensiv utan att först få åtminstone en grundläggande stridsutbildning tycker jag är ännu mer osannolikt än en alien invasion. Filmen är dock inte helt utan förtjänster. Stridsscenerna och dom visuella effekterna är helt OK, med undantag för dom lite trista, oinspirerande datoranimerade utomjordingarna. Dom såg inte alls särskilt blodtörstiga och skräckinjagande ut. Här känner jag att filmmakarna kunde ha gjort lite mer. Skådespelarinsatserna är också hyfsat bra. Det är smått underhållande att se Tom Cruise rollfigur förvandlas från en mjäkig fegis till en tuff stridis under filmens gång. Vackra Emily Blunt är väldigt övertygande och trovärdig i rollen som hans kompanjon. Bill Paxton gör en kul biroll som smått puckad armésergeant. Filmens handling är oundvikligen en smula repetitiv, dock har filmmakarna lyckats rätt bra med att skapa tillräcklig variation i temat för att man inte skall somna i fåtöljen. Men man har inte lyckats till hundra procent och stundtals känns filmen lite seg. Sammanfattningsvis en inte alltför dålig film, men inte heller någon sjudundrande höjdare. Jag ger den 2,5 av 5 i betyg.







2 kommentarer:

Kim sa...

Tack för en intressant filmrecension. Har inte sett denna film ännu. Tänkte bege mig till bio för att se sista delen av Hobbitfilmerna i veckan.

mika sa...

Ska själv gå och se den sista Hobbit-filmen inom en inte alltför avlägsen framtid. Givetvis kommer jag att recensera den här i bloggen.

Skicka en kommentar