onsdag 24 december 2014

Hobbit del 3: Femhäraslaget...



Då jag sedan tidigare sett samtliga av regissören Peter Jacksons Tolkien-filmer förväntade jag mig inget annat än ännu en fantastisk storfilm när jag satte mig ner i biofåtöljen. Och man blir inte besviken. Filmen är visuellt väldigt tilltalande med fantastiska miljöer och väl koreograferade stridsscener. Inledningsscenen där den store elake draken Smaug förstör Sjöstaden för att sedan slutligen gå sitt öde till mötes är magnifik. En arg, eldsprutande drake är sannerligen inte att leka med. Bjässarna som orcherna använde som levande murbräckor fick åtminstone mig att dra på smilbanden. Skådespelarna är omsorgsfullt valda och passar väl in i sina roller. Huvudpersonen Bilbo (Martin Freeman) hamnar dock dessvärre lite i skuggan i den här filmen och i stället är det människornas store hjälte Bard Drakdräparen (Luke Evans) och den obstinate dvärgkonungen Thorin Ekensköld (Richard Armitage) som dominerar. Slutstriden på en frusen sjö mellan Thorin och orchernas jättelike (och jättefule) ledare är riktigt bra. Överlag är det här en bra och välgjord film. Dock finns det en del saker att anmärka på. Till exempel börjar den här filmen exakt där den förra filmen slutade, mitt i. Det hade varit betydligt bättre om man hade lagt in scenen där Smaug ödelägger Sjöstaden i slutet på den förra filmen. Sedan blir det lite väl mycket segt och långdraget käbbel mellan alver, dvärgar och människor i väntan på att den av girighet förblindade Thorin ska sluta tjura inne i sina slutna bergrum och börja bete sig som en sann hedersknyffel igen. Ingen av Hobbit-filmerna når riktigt upp till standarden i dom föregående Sagan om ringen-filmerna och trots att den avslutande delen i Hobbit-trilogin bjuder på mängder med härlig action och dom bästa data-animerade effekterna som den moderna tekniken kan uppbåda vill inte riktigt den "episka" känslan infinna sig. Det är bra, men inget mästerverk. Trots detta är Hobbit del 3: Femhäraslaget en sevärd film och den får 4 av 5 i betyg av mig.


1 kommentarer:

kimblomkvist sa...

Tack för en bra recension! Tanken var att jag skulle se den på bio nu i december, men så blev det inte. Blir att köpa den på Blu-ray och komplettera samlingen!

Skicka en kommentar