onsdag 13 januari 2016

Ny pistol: Umarex H.P.P...

Jag har i dagarna inhandlat en ny luftpistol, en Umarex H.P.P. En väldigt fin pistol nästan helt i metall med undantag för handgreppen som är av plast. Välbalanserad, lagom tung och skön att hålla i. Pistolen drivs av en 12 grams kolsyrepatron som ligger dold i kolven och är utrustad med blowback-funktion. Blowback innebär att manteln åker fram och tillbaka vid varje skott precis som på en riktig pistol, vilket ger en känsla av realism i skyttet. Precisionen är dock tämligen usel, vilket dessvärre inte är särskilt förvånande eftersom det rör sig om ett vapen med en kort slätborrad pipa som skjuter små rundkulor. Detta är inget vapen för den som vill skjuta fina grupper på en måltavla. Den är till för att skjuta läskburkar och dylikt med på kort håll. Avtrycket är också lite väl långt och släpigt för min smak. Trots dessa brister är jag ganska nöjd med mitt köp. Jag betalade 899 kronor för denna pistol på Cabom vilket väl får anses som någorlunda skäligt och då ingick dessutom 1500 rundkulor i priset. Det är en rolig pistol att skjuta med. Att skjuta flera magasin i snabb följd är en riktig fröjd. Och ännu roligare kommer den att vara när sommaren kommer och man kan vara ute och skjuta.


Min nya pistol.


Som synes är precisionen ingenting att skryta med. Det är hög spridning på skotten. Det ser ut som om en hagelsvärm träffat måltavlan. Terroristen på bilden får väl dock betraktas som tämligen död, ha ha. 




0 kommentarer:

Skicka en kommentar