tisdag 5 april 2016

Fuskbygge...

Jag älskar att skjuta med mina airsoft-vapen. Dock är jag inte lika förtjust i att behöva städa upp efteråt. Kulorna studsar och flyger åt alla håll vilket innebär att jag måste ägna en stor del av min tid åt att dammsuga upp alla dessa vita små plastkulor. Men igår fick jag slutligen nog och började ta itu med problemet. På bara några minuter snickrade jag ihop en anskrämlig konstruktion bestående av trä, metall och gamla gardinstänger. Resultatet blev tämligen lyckat om man bortser från den estetiska aspekten. Kulorna flyger rakt igenom måltavlorna och bromsas upp av det stora tygstycket på baksidan varpå dom faller rakt ner i pappkartongen som jag placerat nederst på mitt hemmabygge. När kartongen är full tar jag bara ut den och tömmer i papperskorgen. Enkelt och smidigt. Det är glädjande att jag nu äntligen får användning för mina gamla lakan som jag numera aldrig använder eftersom jag helt gått över till dra-på-lakan. Jag försöker skjuta utomhus när jag kan men det är lite bökigt, dels på grund av vårt bistra klimat och dels för att det är svårare än man tror att hitta bra platser där man kan skjuta ostört om man som jag bor i en lägenhet i en större tätort.


Så här ser min lilla privata skjutbana ut. Bara några träbitar som jag skruvat ihop med en enkel elektrisk skruvdragare. Jag har borrat hål i två av träpanelerna och sedan fört in en tunn metallstav genom hålen. Över denna stav har jag sedan hängt på ett stort svart lakan som ligger dubbelvikt över stången. Ett par gamla gardinstänger fungerar som hållare för pappersmåltavlorna. Skårorna i gardinstängerna är perfekta för hålla måltavlorna på plats och man kan ha flera måltavlor bredvid varandra på rad.


Dessvärre fungerar inte konstruktionen särskilt väl när jag skjuter med mina vanliga luftvapen. Dom kraftigare luftvapnen skjuter helt enkelt hål i det tunna tyget. Vid skytte med vanliga luftvapen använder jag därför ett kulfång av metall.





0 kommentarer:

Skicka en kommentar