lördag 25 juni 2016

WW1/WW2 Khukuri från Kult of Athena...


I förrgår fick jag ett fint litet paket med posten, innehållandes en Khukuri (eller Kukri) som jag beställt från Kult of Athena. En Khukuri är en kniv med kurvigt blad som är mest känd som dom legendariska brittisk-nepalesiska Gurkha-soldaternas signaturvapen. Det är ett väldigt effektivt vapen i närkamp och flera gånger har det rapporterats om gurkhas som huggit av sina fienders huvuden med ett enda välriktat hugg från en Khukuri. Jag har alltid velat införskaffa en dylik kultförklarad kniv och lägga den till min samling av eggade vapen och efter en stunds sökande på nätet hittade jag vad jag sökte. Kniven har ett blad som är 25 cm långt och är tillverkat i differentialhärdat 5160 fjäderstål. Den har en hård egg vilket gör att den behåller skärpan längre, men mjukare stål på ryggsidan av bladet vilket gör att den absorberar stötar lättare. Perfekta egenskaper för ett huggvapen, med andra ord. Det är en tung, biffig och välbalanserad kniv som vilar skönt i handen. Enda negativa är att det kan vara något bökigt ibland att föra in kniven i dess slida på grund av bladets säregna form. Sedan är jag väl inte helt förtjust över att kniven blev mer än dubbelt så dyr med frakt och tullavgifter inräknade i priset. Men på det stora hela är jag nöjd med mitt köp.  

0 kommentarer:

Skicka en kommentar