lördag 16 juli 2016

Rekommenderas: Verdun...



Dom senaste veckorna har jag grottat ner mig i ett datorspel som heter Verdun. Det är ett krigsspel som utspelar sig under första världskriget. Intresset för det första världskriget har fått något av ett uppsving på sistone. Detta beror förmodligen på att det i år är 100 år sedan dom blodiga fältslagen vid Somme och Verdun ägde rum. Dessa båda slag utkrävde cirka en miljon dödsoffer vardera och blev något av symboler för det statiska skyttegravskrigets meningslöshet. Första världskriget är väldigt intressant ur militärhistorisk synvinkel eftersom det var under denna tid man började använda moderna stridsmedel som stridsgas, stridsvagnar och militärflygplan för första gången. Det första världskriget var något av en blandning mellan gammalt och nytt eftersom det fanns en hel del åldriga, förstockade generaler som höll fast vid gamla, beprövade metoder och som inte ville inse att kavalleri-attacker till häst med spetsiga lansar och dragna sablar var omodernt och förlegat.

Miljöerna i Verdun känns autentiska och det märks att spelmakarna ansträngt sig för att återskapa dom historiska slagfälten i detalj. Man kan välja att spela i lag mot datorn eller mot andra spelare. Självklart är även vapnen i spelet historiskt korrekt återgivna. Verdun är ett spel som passar mig som är lite äldre. Speltempot är inte lika högt i Verdun som i många andra krigsspel. Vill man ha snabb, non-stop action bör man i stället invänta Battlefield 1 som släpps i oktober och som också har första världskriget som tema. Själv nöjer jag mig med Verdun. Det flyter på väldigt bra på min långsamma dator. Enda nackdelen är att det finns en del irriterande buggar i spelet, särskilt när man spelar mot datorn. Förhoppningsvis kommer dessa att fasas ut så småningom genom regelbundna uppdateringar av programvaran. Men i övrigt gillar jag Verdun. Spelet kan laddas ner från spelportalen Steam till en kostnad av cirka 250 kronor och jag kan varmt rekommendera det till alla som är intresserade av spel med första världskriget som tema.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar