söndag 21 augusti 2016

Liten men naggande god...



Ovan ett par bilder på senaste tillskottet i min kniv-samling. En Spyderco Byrd Hawkbill från knivbutik.se för 349 kronor. Jag har sedan tidigare ett antal knivar i min samling varav flera är stora som mindre svärd. Jag kände att jag ville ha något mindre och behändigt och som enkelt ryms i byxfickan den här gången. Den här kniven väger bara 75 gram och det 7 cm långa, infällbara bladet går enkelt att öppna och stänga med en hand. Jag betalade med kort och fick kniven i ett vadderat kuvert hem i brevlådan dagen efter att jag beställt. Enkelt och smidigt. Det krökta, sågtandade bladet är perfekt när man ska skära i rep och och andra fiberrika material. Man kan även använda den här kniven i självförsvarssyfte och skära en eventuell angripare i ansiktet, ögonen och halsen. Bladets utformning gör att såren blir djupare och svårare att sy ihop än vad som är fallet med en vanlig kniv. Dock är en liten kniv sällan lika effektiv som en större kniv när det gäller att oskadliggöra en person så man bör följa upp en eventuell motattack med ett knä mot skrevet eller dylikt. Jag har testat skärpan genom att skära i både papp och papper och kan nöjt konstatera att kniven är väldigt vass direkt ur lådan, precis som utlovat. För priset jag betalade är jag helt klart nöjd med mitt köp. Plus även till knivbutik.se för ett fint sortiment, smidiga betalningsmetoder och snabb leverans. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar