fredag 27 januari 2017

Var hos käftis idag...

Idag blev det ett tandläkarbesök för min del för första gången på 14 år. Jag har inte varit hos tandläkaren särskilt ofta efter att mina kostnadsfria ungdomsår upphörde. Det är tråkigt att gå till tandläkaren, dessutom kostar det pengar. Men när jag kände skumma ilningar i tänderna i julas kände jag att det nog var dags. Tog först kontakt med Folktandvården, eftersom jag alltid gått dit innan. Där blev jag dock ganska otrevligt bemött och dom sa åt mig att dom inte tar emot nya patienter och att väntetiderna är långa. Jag misstänker att denna överbelastning beror på det stora antalet kulturberikare som väller in över våra gränser. Jag tog därför kontakt med en privat klinik och där fick jag ett betydligt trevligare bemötande. Dessutom ordnade dom en tid inom en vecka. När man besöker en offentlig vårdinrättning så tenderar väntrummen att vara proppfulla med mörka utlänningar som för ett väldigt liv. Men där jag var så var det bara jag och en gammal tant. Tydligen är det så att det är obligatoriskt för asylsökande att söka sig till Folktandvården. Mycket märkligt att man inte godkänner privat tandvård för "flyktingar" när man inte tvekar att att ta hjälp av privata alternativ inom alla andra områden. Ja ja, jag är bara glad att jag slapp se dom. Dom tog bilder på mina tänder inne i munnen och jag förfasades över vad jag såg. Såg ut som något taget ur en skräckfilm. Men både tandläkaren och tandsköterskan tyckte det såg ganska bra ut. Hade bara karies i en visdomstand allra längst in i munnen. Tandläkaren rekommenderade att jag skulle låta dra ut den i stället för att låta laga den. Jag valde att följa hans rekommendation. Ekonomiskt blev det en positiv överraskning, och något av en lättnadens suck. Jag var inställd på att behöva renovera hela käften, eftersom jag tyvärr slarvat en del med tandborstningen av ren lathet. Undersökning 645 kronor plus utdragning av tand 1200 kronor = 1845 kronor. En överkomlig summa i sammanhanget.


Edit: Litet faktafel ovan. Det är numera möjligt för landstingen att teckna avtal med privata tandläkare om dom så önskar. Förändringen trädde i kraft i juli 2016. (Källa: Privattandläkarna)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar